Як розвинути дрібну моторику у дітей від 3 до 5 років: ефективні методики

0
16

Зміст:

  • Особливості
  • Норми
  • Відхилення
  • Діагностика
  • Методики розвитку

Дрібна моторика — комплекс скоординованих дій, спрямованих на точне виконання дрібних рухів пальцями і кистями рук і ніг. У цьому беруть участь нервова, м’язова, кісткова і навіть зорова системи. До неї належать різноманітні рухи: від всім звичних жестів до самих дрібних маніпуляцій.

З точки зору анатомії, 1/3 рухової проекції кори головного мозку становить саме проекція кисті, розташована поряд з мовленнєвою зоною. Тому так важливо розвиток дрібної моторики у дітей 3-4-5 років: від неї буде залежати сформованість мовних навичок, успіхи в шкільному навчанні, благополучна соціалізація дитини. У чому її вікові особливості і як домогтися її максимального прогресу у дітей дошкільного віку?

Особливості

У дошкільному віці в нормі моторні навички у порівнянні з 2-3 роками стають різноманітніше і складніше. Частка маніпуляцій, що потребують узгоджених дій рук, збільшується. Потрібно знати, якими віковими особливостями характеризується розвиток дрібної моторики у дітей 4-5 років, щоб направити його в потрібне русло.

  • До 3 років, руху пальців дітей стають, хоч як-то схожі на рухи дорослої людини.
  • Навички дрібної моторики, набуті раніше, вдосконалюються.
  • Діти вчаться складати речі в певне місце.
  • До 3 років малюк захоплював і тримав переважно долонею, а тепер він активніше використовує пальці.
  • Дошкільники від 3 до 5 років намагаються малювати кола і лінії, різати ножицями папір, знімати і надягати вільну, просторий одяг.
  • Дрібна моторика тепер формується в сукупності з кінестетичними почуттям. Дитина починає усвідомлювати положення і переміщення власного тіла у просторі. Запускається процес розвитку зорово-тактильно-кінестетичних зв’язків. Завдяки цьому, рухи рук виконуються під контролем зору.
  • Таким чином, розвиток дрібної моторики рук у дітей 3-4 років відбувається послідовно, поступово. Спочатку треба навчитися дотягуватися до предмета, щоб схопити його, а після цього маніпулювати ним. Важливе значення в цьому процесі має координація рухів обох рук і очей. Педагоги, психологи, фізіологи визначили норми і відхилення в розвитку дрібної моторики в дошкільному віці.

    Норми

    Развитие мелкой моторики

    На думку фахівців, розвиток моторики у дітей 4 років і навіть 5 повинна відповідати наступним нормативним вимогам.

  • Стукає предметом про предмет.
  • Бере бусинку або крихту хліба (будь-яку круглу дрібну деталь) двома пальцями, причому це повинні бути великий і вказівний.
  • Малює на аркуші паперу, а потім перекреслює малюнок.
  • Витягує маленькі предмети з прозорою банки.
  • За аналогією будує місток з 3 кубиків.
  • Самостійно будує вежу не менше, ніж з 3 кубиків.
  • Намагається намалювати вертикальну лінію: похибка не повинна перевищувати 30°.
  • Перемальовує хрестик, коло, квадрат.
  • Малює чоловічка з не менш, ніж 3 елементами.
  • Саме до таких норм має прагнути розвиток дрібної моторики рук у дітей 4-5 років: якщо більшу частину навичок з цього списку ваша дитина засвоїв, формування його мислення і рухових здібностей не вимагає корекції. Коли спостерігається часткова затримка (і навіть випередження) за 1 або 2 показниками, говорять про негармонічної динаміці функцій мислення, мовлення та дрібної моторики. У тому випадку, коли дитиною не засвоєна велика частина перерахованих навичок, необхідна більш точна діагностика на відставання в тій чи іншій мірі.

    Відхилення

    Якщо розвиток дрібної моторики у дітей 3-4 років недостатнє для цього віку, у дитини будуть спостерігатися характерні відхилення від норми:

    • порушена техніка рухів;
    • страждають рухові якості: спритність, швидкість, сила, координація, точність;
    • діагностуються недоліки психомоторики;
    • погано сформовані елементарні навички самообслуговування;
    • слабкі технічні навики в малюванні, ліпленні, конструюванні, аплікації;
    • невміння правильно тримати пензлик чи олівець, регулювати силу тиску на них;
    • труднощі при використанні ножиць.

    Якщо розвиток моторики у дітей 4-5 років відбувається за даним планом (5-6 порушень), це відхилення. Незважаючи на відсутність у них грубих рухових розладів, рівень фізичного і моторного прогресу набагато нижче, ніж у нормально розвиваються малюків дошкільного віку. І тут дуже важливо вчасно це розпізнати.

    Діагностика

    Щоб виявити, що розвиток дрібної моторики у дітей 3 років і старше порушено, потрібна діагностика. Точні результати скаже фахівець, але в домашніх умовах її теж можна провести. Попросіть малюка виконати наступні нескладні вправи.

  • Прочитайте йому потешку, виконуючи при цьому нескладні рухами пальцями і кистями рук, а потім попросіть його повторити їх слідом за вами.
  • Витягнути перед собою руки. Одна рука стиснута в кулак, друга випрямлена. Потрібно повільно, але одночасно змінити положення кистей.
  • У нього повинне виходити «крокувати» по плоскій поверхні пальцями (вказівним та середнім по черзі).
  • Він повинен уміти «загинати пальчики» по черзі, починаючи з мізинця.
  • Попросіть його виконати вправу «пучку-долоню». Пропонується з’єднати пальчики лівої руки ножицями так, ніби він зображує дзьоб дятла, і постукати по правій долоні, яка повинна бути вертикально розкрита. Те ж саме виконати, помінявши руки.
  • Попросити розгорнути одночасно обидві руки в суворій послідовності: кулак — ребро руки — долоню.
  • На очах у дитини розберіть пірамідку і дайте йому завдання зібрати її заново.
  • Схоже вправу з матрьошкою: спочатку її розбирають у нього на очах, а потім просять зібрати.
  • Попросіть змалювати будиночок, що складається зі звичайних елементів, простих для відтворення навіть при відсутності таланту художника. Перевірте, наскільки точна отримала копія. Особливу увагу приділите таким дрібним елементів, як ґанок, рессора, двері, — саме вони будуть вказувати на динаміку розвитку в руках дрібної моторики.
  • Запропонуйте обвести малюнок з точок, але при цьому заздалегідь обговоріть, що відривати олівець (ручку, фломастер) від паперу не можна.
  • Потрібно заштрихувати фігуру прямими лініями, при цьому намагаючись не виходити за її контури. Просіть дитину використовувати штрихування різного виду: горизонтальну, вертикальну, по діагоналі, хвилясту.
  • Тепер підведіть підсумки. Якщо в 3 роки йому можна виконувати хоча б 30% від усіх цих вправ, то до 5 років дрібна моторика має бути так розвинена, що вважається нормою 80-90% цих завдань. Якщо у вас ці показники нижчі, з малюком потрібно більше займатися. Інакше потім це погано позначиться на його подальшому мовному і навіть інтелектуальному розвитку.

    Найважливішим фактором, який визначає розвиток дрібної моторики дітей 3 років і старше, є своєчасно організована допомога корекційно-педагогічного характеру. Діти з відхиленнями повинні бути спрямовані в корекційні групи при дитячих садках. Щоб цього не сталося, батьки повинні якомога більше займатися з дитиною дошкільного віку, розвиваючи дрібну моторику в пальчиках: методик та способів є дуже багато.

    Методики розвитку

    Щоб розвиток дрібної моторики у дітей 3-4 років було в межах норми, його можна прискорювати. Є різні методики.

    Ігри з дрібними предметами

    Дитині 3 років просто необхідно пропонувати всі ті ігри, де потрібно збирати дрібні частини в єдине ціле:

    • мозаїка;
    • пазли;
    • конструктор.

    Такі ігри не тільки сприяють розвитку дрібної моторики, але і формують творчу уяву, орієнтування в просторі. Ще про іграх і вправах можна прочитати тут.

    Пальчикові ігри

    Пальчикові ігри на розвиток дрібної моторики для дітей 3-4 років можуть спиратися на:

    • кольорові палички;
    • скоромовки;
    • вірші;
    • пальчиковий алфавіт;
    • пальчиковий театр.

    У перший час для трирічних малюків буде нормою повторення рухів слідом за дорослим. Але в 5 років, чуючи вірш, в якому закладено завдання на виконання найпростіших рухів пальчиками, він повинен робити їх вже самостійно.

    Масаж кистей і пальців

    Такий спосіб розвитку дрібної моторики рук передбачає кілька методик:

    • професійний масаж у фахівця;
    • самостійна розминка пальчиків і кистей батьками («як вміють», що називається);
    • пропонуйте дитині запускати дрібний вовчок, щоб він крутився як можна довше;
    • нехай він запускає руки в крупи (рис, пшоно, гречку та пісок, чіпаючи там пальчиками окремо кожну крупинку.

    Ігри з елементами масажу дуже добре сприяють розвитку в пальчиках і кистях дрібної моторики.

    Ліплення

    Тут важко формулювати якісь конкретні завдання. Просто давайте дошкільнику пластилін в руки: нехай його пальчики творять з нього те, що придумає його бурхливу уяву. Головне — щоб ліплення була присутня у щоденних заняттях малюка з 3 до 5 років.

    Малювання

    Незважаючи на те, що малювання точно так само, як і ліплення, вимагає польоту фантазії, вона націлена на більш конкретне розвиток дрібної моторики. Тому тут є виконання певних завдань:

    • малювання за трафаретами;
    • штрихування;
    • малювання з фігурним лінійок;
    • робота з цікавими прописами спеціально для дошкільнят.

    Роботу з розвитку дрібної моторики рекомендується проводити регулярно за 5 хвилин кілька (5-6) разів в день. Результатів можна досягти, використовуючи різні види діяльності: гра, ліплення, малювання, аплікації, конструювання. Регулярні заняття сприяють попутно формування сприйняття, мовлення, почуття кольору. Тільки в сукупності всіх цих зусиль, які потрібні і від батьків, і від самих дошкільнят, розвиток дрібної моторики дітей 3-4 років може бути успішним.

    NO COMMENTS

    LEAVE A REPLY