Сенсорний розвиток дітей дошкільного віку: поради батькам від експертів

0
52

Сенсорний розвиток дітей — це своєчасне, правильне формування у них таких систем, як зір, слух, нюх, смак і дотик. Для різного віку існують свої норми і певний набір методик, з допомогою яких можна розвивати дітей до необхідного рівня.

Так як дані системи є безпосереднім зв’язком малюків зі світом, дуже важливо приділяти їм якомога більше уваги. Це допоможе підготувати улюблене чадо до школи, а також полегшити спілкування і контакт з оточуючими людьми.

До 1 року

Починати сенсорний розвиток дітей раннього віку потрібно вже з пелюшок. У перші місяці свого ще неусвідомленої життя малюки сприймають світ за допомогою нюху і дотику, тому з 1 і приблизно до 4 місяців потрібно робити наголос саме на ці сенсорні системи. Після 4 місяців на перше місце в розвитку дитини виступає зір. До напівроку потрібно буде включити в заняття вправи, які тренують дрібну моторику. Для цього існують спеціальні прості, але дуже корисні методики.

Дотик:

  • в житті новонародженого повинен бути постійний фізичний контакт (тактильний) з мамою;
  • спільний сон;
  • викладайте малюка на різні поверхні — це може бути тепле дерево, шовк, бавовна, хутро та інші матеріали, на які у нього немає алергії;
  • пальчикові вправи можна починати вже після 3-ох місяців;
  • мама повинна частіше носити його на руках або хоча б в слінгу;
  • спільні купання мами і малюка.

Нюх:

  • дитина до 1 року повинен відчувати природний, натуральний запах материнського тіла, тому жінкам не рекомендується користуватися парфумами при тісному фізичному контакті з малюком;
  • після 6 місяців давайте дітям понюхати приємні, нерізкі запахи.

Зір:

  • не наближайте своє обличчя близько до малюка в перші місяці його життя: це може спровокувати розвиток косоокості;
  • показ білих, чорних і однотонних предметів в 1-2 місяці;
  • демонстрація багатобарвних, більш яскравих іграшок після 4-ох місяців;
  • вивчення власного відображення в дзеркалі;
  • спостереження пейзажу за вікном.

Слух:

  • бесіди з різною інтонацією голосу;
  • прослуховування приємної музики, щоб у ній звучали різні інструменти.

Смак:

  • після півроку, коли починається перший прикорм, потрібно постаратися максимально урізноманітнити раціон харчування дитини.

На даному етапі поки що не передбачається сенсорний розвиток дітей раннього віку через ігрову діяльність: скоріше, це більше демонстрація, вивчення і спостереження. А ось вже після 1 року формування каналів сприйняття дитини може плануватися безпосередньо через ігри.

1-3 року

Сенсорное развитие детей раннего возраста

Сенсорний розвиток дітей з 1 року до 3 років — цілеспрямоване вдосконалення їх каналів сприйняття, причому відбувається це дуже прискореному, інтенсивному темпі, особливо в 2-3 роки. Провідною діяльністю на даному етапі є предметна: вона спрямована на вивчення й оволодіння різними способами дій з яскравими і самими різноманітними предметами.

Сенсорний розвиток дітей через ігрову діяльність поки є тільки допоміжним, хоча без неї в цьому віці не обійтися. Особливістю даного періоду є те, що всі сенсорні системи розвиваються не окремо, а в сукупності. Рекомендується в цьому віці пропонувати дітям такі ігри, предмети, вправи:

  • оволодіння такими іграшками, як пірамідки, сортувальники, рамки-вкладиші, чарівні мішечки на запам’ятовування текстури;
  • малюк повинен навчитися за цей період знімати і нанизувати в пірамідці на стрижень кільця, різні за розміром;
  • виймати з кишень і вкладати в них предмети, різні за величиною;
  • встановлювати тотожність будь-яких предметів по величині і формі (вміти групувати їх);
  • після вивчення зразків різних матеріалів визначати їх структуру, зокрема — волохату, м’яку, гладку, шорстку;
  • знати дві геометричні форми: квадрат, коло; дві геометричні тіла: куб, кулю;
  • вміти вказати на прохання на потрібну форму: коло — яблучко, квадрат — віконце;
  • самостійно тактильно дослідити фігури;
  • до 3-го років впізнавати на смак основні продукти, віддаючи якимось певним свою перевагу;
  • танцювати під музику.

Предметна діяльність на даному етапі є провідною, оскільки надає величезний вплив на розвиток особистості і психіку малюка. На наступній віковій сходинці сенсорне розвиток потрібно буде проводити насамперед через дидактичні ігри.

4-6 років

Сенсорное развитие детей дошкольного возраста

Важливу роль відіграє сенсорний розвиток дітей дошкільного віку, так як потрібно допомогти їм підготуватися до нового етапу у своєму житті — навчання. Тут на перший план виходить вже ігрова діяльність як сама цікава і максимально ефективна. Причому це вже не оволодіння простими іграшками, а рольові та дидактичні ігри, спрямовані саме на формування різних каналів сприйняття.

Сенсорний розвиток дітей молодшого дошкільного віку передбачає такі заняття, як:

  • «Склади картинку» з геометричних фігур за зразком;
  • «На що схоже?»: знайти предмети, які за формою нагадують коло, трикутник, квадрат, прямокутник, трапеція, овал;
  • «Прикрасимо серветку» візерунками з геометричних фігур за запропонованим зразком, діти навчаються орієнтуватися в просторі (поки двомірному), знаходячи середину, низ, верх, правий, лівий, нижній, верхній кути;
  • «Чого не стало?»: які зміни відбуваються на картинці.

Постійно тренуючи всі сенсорні системи дітей, ви допоможете їм більш точно сприймати будь-яку інформацію про світі, формувати адекватне про нього уявлення. Такі ігрові заняття будуть сприяти розвитку уваги, концентрації, музичного слуху, тактильної чутливості, артистичних навичок, цветоразличения.

Якщо дітям раннього віку забезпечити ефективне сенсорне розвиток, вони навчаться з малих років керувати власними каналами сприйняття, справлятися зі стресами, розслаблятися, коли це необхідно. Особливо корисні подібні ігри та вправи будуть для нервових, легко збудливих малюків.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY