Особливості розвитку уваги і памяті у дітей 3-5 років, ігрові заняття

0
172

Зміст:

  • Основні властивості
  • Особливості
  • Діагностика
  • Методики розвитку

Щоб повноцінно підготувати дитину до школи, потрібно практично з самого його народження звертати особливу увагу на формування вищих психічних процесів. Один з них — увага. Це виборча усвідомлена спрямованість сприйняття на певний об’єкт протягом якогось часу. І якщо у малюків його як такого ще немає (принаймні, воно дуже незначне), то розвиток уваги у дітей 3-4 років, а вже тим більше в 5 років йде практично семимильними кроками. І цьому аспекту виховання дитини необхідно приділяти достатньо багато часу.

Основні властивості

Щоб розвиток уваги у дітей 4-5 років відповідало нормі, батькам необхідно знати основні властивості цього психічного процесу. Це дозволить при вихованні правильно розставити акценти. У цьому віці дитина повинна навчитися відбирати потрібну йому інформацію і відкидати зайву. У його маленький мозок щомиті надходить величезна кількість сигналів. І якщо у малюка в 3-4 року не почне формуватися увагу, яке виступає своєрідним фільтром, його мозок не уникне перевантаження, що негативно позначиться згодом на його успіхи в навчанні. Ця функція має певні властивості. Якщо їх розвиток не буде відповідати віку, це призведе до відхилень у діяльності дитини.

  • Обсяг. Якщо він маленький, неможливо одночасно концентруватися на декількох предметах, і тим більше — утримати їх у розумі.
  • Концентрація і стійкість. Якщо вони недостатні, довго зберігати увагу, не послаблюючи його і не відволікаючись, неможливо.
  • Вибірковість. Без розвитку цього властивості діти не можуть зосередитися на потрібній частині матеріалу, необхідної для рішення тієї або іншої задачі, поставленої перед ними.
  • Перемикання. Якщо вона погано розвинена, важко переходити з одного виду якої-небудь діяльності на інший.
  • Розподіл. Без нього дитина не зможе одночасно займатися декількома справами.
  • Довільність. Без її розвитку дітям складно зосередити увагу, якщо від нього це вимагають.
  • Щоб розвиток уваги дитини в період з 3 до 5 років відповідало його віковим особливостям, потрібно цілеспрямовано працювати над усіма вище перерахованими властивостями цієї психічної функції. Для цього є спеціальні методики, ігри, вправи. Якщо дорогоцінний момент був упущений, і що-то не сформувалося у відповідності з нормами, доведеться проводити спеціально організовану роботу, підключаючи фахівців. Щоб справа до цього не дійшла, батькам корисно знати про вікові особливості розвитку уваги у дітей 3-4-5 років.

    Особливості

    Безпосередньо перед школою розвиток уваги у дитини 5 років має бути таким, щоб він пройшов тестування в 1 клас, де обов’язково будуть завдання на сформованість всіх цих властивостей. Вікові особливості цієї вищої психічної функції для дітей 3-4-5 років такі.

    Загальні

    • Здатність керувати увагою вкрай невелика;
    • складно спрямувати його на предмет допомогою словесних вказівок;
    • для перемикання потрібно знову і знову повторювати інструкцію;
    • обсяг включає в себе не більше 5 об’єктів;
    • утримання можливе протягом всього 7-8 хвилин;
    • носить мимовільний характер;
    • стійкість залежить перш за все від характеру діяльності: на неї негативно впливає імпульсивність малюка, примхливе і нестримне бажання негайно отримати потрібний йому предмет, зробити щось, що відповісти.

    3 роки

    • Йде розвиток первісної форми довільного уваги;
    • розподіл між 2 предметами або діями практично недоступне;
    • малюк ще не може бути уважним як таким;
    • увага в цьому віці проявляється тільки в конкретних психічних процесах: дитина вдивляється, вслухається, хоче відгадати загадку, намагається читати «буквар», грає, захоплено малює.

    4 роки

    • Нарешті з’являється повноцінна здатність спрямовувати власну увагу на конкретний предмет чи діяльність за вказівкою дорослого, за його інструкції;
    • відповідно, починається розвиток всіх вище зазначених властивостей.

    5 років

    • Виникає сама первинна, елементарна форма повноцінного довільної уваги;
    • охоче й успішно грає в ігри на увагу і пам’ять для дітей 5 років, виконуючи всі завдання;
    • здатний скласти просту самоинструкцию для власного уваги і слідувати їй;
    • стійкість формується в активній діяльності, маніпуляції предметами, в іграх, під час виконання різних дій.

    Ось такими темпами відбувається розвиток уваги дітей 4-5 років. У 3 року про формування цієї психічної функції говорити ще складно, а через 2 роки вона вже повинна відповідати досить високим критеріям. Для того щоб перевірити, чи все в порядку в цій області у вашого малюка, можна дати йому кілька нескладних завдань на увагу.

    Діагностика

    Игры на внимание и память

    Діагностика розвитку уваги в дітей 4-5 років проводиться фахівцями, а також при вступі в 1 клас. Вдома батьки можуть самостійно дати йому кілька завдань і подивитися, наскільки швидко і ефективно він з ними впорається.

  • Знайти однакові предмети на картинці, назвати їх колір.
  • Намалювати 2 будиночка, 2 зайчика. Прокреслити від кожного звірка стежку до окремого будинку так, щоб вони перетиналися. Простежити очима шлях кожного зайчика до його особистого будиночка. Показати, де хто живе. Важко зробити це візуально? Дозволяється провести по доріжці пальчиком.
  • Розфарбувати геометричні і неправильної форми фігурки за зразком.
  • Намалювати контури декількох (приблизно 3-4) різних предметів так, щоб вони накладалися один на одного. Знайти, які предмети зображені.
  • Знайти відмінності на картинках. При утрудненні вирішуються навідні запитання.
  • Якщо дошкільник не зміг виконати яке-небудь із завдань, значить цього аспекту слід приділяти більше часу. А для цього існують спеціально розроблені ігри на розвиток уваги у дітей 4-5 років, які будуть йому і корисні, і цікаві одночасно.

    Методики розвитку

    Нерозривно між собою пов’язані ігри на увагу і пам’ять для дітей 4 років (+/- 1 рік), так як ці дві вищих психічних функції взаємопов’язані. Такі ігрові заняття розважать дитину, а попутно навчать звертати увагу на щось цікаве і нове навколо, що може стати в нагоді надалі.

    • Цікава прогулянка

    Коли гуляєте, описуйте всі дрібні деталі, які зустрічаються вам на шляху. Наприклад, які яскраво-зелені листочки на деревах, який гарний манекен на вітрині, як весело собака виляє хвостом. Більше розмовляйте з малюком.

    • Коментатор

    Чим би дитина не займався, пропонуйте йому коментувати те, що він робить. Нехай він у подробицях розповідає вам, що він робить пальчиками при ліпленні або як вимальовує штрихи і лінії на малюнку. Року в 3-4 батькам доведеться робити це самим. У 5 років він вже сам зможе вам розповідати про всіх своїх діях.

    • Маленький оперативник

    Мама (тато) в подробицях описують дитині предмет, що знаходиться в кімнаті, але не називають його. Він повинен сам відшукати його, вгадати, про що розповідають. Почати потрібно з загальних рис, які можуть об’єднувати загаданий предмет з іншими. Потім поступово звужувати коло ознак. Чим раніше дитина вгадає, тим краще у нього розвивається увага.

    • Подивись на мене

    Цікава і весела гра на розвиток уваги. Малюк повинен уважно подивитися на маму 20-30 секунд, відвернутися і відповісти на всі мамині питання. Вони можуть бути самими різними: «Якого кольору моя спідниця?», «На мені висять намисто?», «Нафарбовані у мене губи?» Потім можна мінятися ролями.

    • Заважай мені

    Ця гра на розвиток уваги досить складна, але зазвичай дуже веселить дітей. Вона вчить не відволікатися від свого основного заняття. Дошкільник розповідає вірш (можна просто вважати), а дорослий намагається всіма способами перешкодити йому, відвернути.

    Подібного роду ігри на розвиток уваги у дітей 3-4 років дозволять повноцінно сформуватися даної психічної функції. Це суттєво полегшить життя малюка надалі, підвищить його успіхи в шкільному навчанні, додасть впевненості у власних здібностях.

    NO COMMENTS

    LEAVE A REPLY