Мовленнєвий розвиток дітей 3-4 років: норми і відхилення

0
132

Зміст:

  • Характерні особливості
  • Норми
  • Відхилення
  • Діагностика
  • Методики розвитку

Для соціальної адаптації у суспільстві та подальших успіхів у шкільному навчанні важливу роль відіграє розвиток мовлення у дітей 3-4 років, яке відрізняється характерними особливостями. Є певні норми даного показника, на які повинні орієнтуватися батьки. Якщо вони з’ясовують, що є відхилення і ризик відставання від однолітків, необхідно наздоганяти згаяне. Є безліч методик, які дозволять це зробити. Отже, чим же відрізняється мова трьох-чотирирічного малюка?

Характерні особливості

Логопеди виділяють характерні особливості розвитку мовлення дітей 3-4 років, які є нормою для більшості з них. Батьки повинні про них знати, щоб вчасно помітити, спостерігаються вони у їх чада. До них відносяться:

  • в 4 роки — близько 2 000 слів в активному лексиконі, норма мовленнєвого розвитку дітей 3 років — 1 500 слів;
  • спроби говорити чітко, правильно, навіть красиво, наслідуючи дорослим, але виходить найчастіше кострубато і смішно;
  • мовленнєвий розвиток дитини 3 років відрізняється ще невизначеністю, але при цьому помітно, як стрімко набирає обертів і вдосконалюється;
  • уважно прислухається до всіх оточуючих звуків і новим для нього словами, намагаючись їх відтворювати;
  • створення власних словоформ;
  • спроби складати вірші і римувати слова;
  • з задоволенням вимовляє слідом за дорослим склади;
  • і все-таки мовленнєвий розвиток дітей 3-4 років залишається слабким: вони не можуть скласти логічний, зрозуміла розповідь, що складається з зв’язних речень, допускають граматичні та мовні помилки, неточно вживають відмінкові закінчення і прийменники;
  • нерідкі проблеми з вимовою і фонетикою, так як фізіологічно мовний апарат в цьому віці розвинений ще недостатньо, щоб справлятися з такими складними звуками, як сонорні (р, л), свистячі, шиплячі (с, ш);
  • плутають звуки;
  • переставляють склади у словах.

Недоліки з даного списку — особливості мовного розвитку дітей 3-4 років, які не вимагають корекції. Що ж в ідеалі вважається нормою для даного показника?

Цікавий факт. Як стверджують фахівці, в нормі дитина цього віку має більшу частину доби говорити. Мовчить він тільки уві сні.

Норми

Незважаючи на те, що всі показники дуже індивідуальні, існують норми мовленнєвого розвитку дітей 3-4 років, на які повинні орієнтуватися батьки, зацікавлені в успішності свого чада в майбутньому. Ось що повинен вміти робити малюк у цьому віці:

  • проговорювати власні ім’я, по батькові та прізвище;
  • називати імена близьких родичів і друзів;
  • сприймати образи і описувати побачену ситуацію;
  • говорити простими реченнями, поступово переходячи на більш складні;
  • розподіляти у своїй промові предмети за групами: посуд (сковорода, стакан, тарілка, чашка), одяг (плаття, куртка, спідниця, штани, футболка);
  • знаходити ознаки предмета: прозоре вікно, стіл дерев’яний, смачне яблуко;
  • називати дії: дядько їсть, кішка вмивається, хлопчик кричить;
  • точно повторювати почуте;
  • переказувати мультфільм, казку;
  • у процесі промови розмовляти голосно і тихо.

Фахівці називають саме такі норми розвитку мовлення дітей 3-4 років, за яким дуже просто перевірити навички і уміння свого малюка. Немає нічого страшного, якщо він трохи кострубато побудує пропозицію або неправильно назве ознака і дію предмета. Це дуже несуттєві, незначні помилки, які легко виправляються за допомогою регулярних занять. Існують набагато більш серйозні відхилення в мовленні, які дуже важливо вчасно виявити і спробувати виправити.

Майте на увазі! Хлопчики по своєму розвитку мовлення в більшості випадків відстають від протилежної статі, згідно зі статистикою, приблизно на чотири місяці.

Відхилення

Речевое развитие детей

Дайте своїй дитині будь-яке завдання з вище перерахованих і порівняйте результати з нормою. Помилки у трьох і більш пунктах? У такому випадку варто задуматися, чи немає у вашого крихти затримки мовного розвитку в цьому плані. Поспостерігайте за тим, як і що він говорить. Тим більше що перед вами є характеристика мовного розвитку дітей 3-4 років, типові особливості. Порівняйте з ними індивідуальні досягнення вашого малюка. Серйозними відхиленнями вважаються такі показники:

  • дитина постійно торохтить;
  • його мова відрізняється швидкістю, а в деяких випадках діти, немов навмисне розтягують слова;
  • його складно зрозуміти;
  • у мові немає елементарних речень з підлеглими, сказуемыми, доповненнями;
  • йому важко сприймати навіть найпростіші пояснення;
  • ковтає закінчення слів;
  • вимовляє фрази виключно з книг або мультфільмів;
  • не будує власні пропозиції, тільки повторюючи фрази за дорослими;
  • відкритий рот;
  • часте, підвищене слиновиділення, не продиктоване зростанням зубів.

Якщо ви помічаєте у своєї дитини подібні відхилення від номи, буде потрібно спеціальна діагностика мовленнєвого розвитку дітей в 3-4 роки, якої вже давно користуються фахівці.

Корисна інформація. Є патологічна затримка розвитку мови, пов’язана з порушенням функцій мозку або ЦНС. А є елементарний брак уваги з боку батьків чи вихователів, які недостатньо займаються з дитиною. В першому випадку відхилення потребують лікування, у другому — корекції.

Діагностика

Диагностика речевого развития ребенка 3-4 лет

Якщо у вас з’явилися якісь сумніви, вам потрібна діагностика розвитку мовлення дітей 3-4 років, яка передбачає комплексне обстеження дитини. Адже мова, так чи інакше, пов’язана з розумовим розвитком, і зі слухом, і з соціалізацією малюка. Більшість батьків помилково вважають, що з подібними відхиленнями потрібно йти до логопеда. Тоді як цей фахівець лише вчить правильно вимовляти звуки. Малюка повинні оглянути наступні фахівці:

  • педіатр;
  • невролог;
  • психіатр;
  • отоларинголог;
  • логопед;
  • психолог;
  • сурдолог виявляє проблеми зі слухом, які так чи інакше теж впливають на розвиток зв’язного мовлення дітей 3-4 років.

Неврологічні діагностичні методи спрямовані на виявлення порушень у роботі дитячого головного мозку. Тому можуть бути призначені такі обстеження, як:

  • МРТ;
  • ЕЕГ;
  • ЭхоЭГ.

Діагностика також включає в себе:

  • вікове тестування для визначення рівня психомоторного розвитку;
  • бесіду з батьками для виявлення способів спілкування малюка з дорослими;
  • вивчення моторики м’язів обличчя;
  • порівняння розуміння і відтворення мовлення;
  • аналіз відомостей про домашньому вихованні, оточенні дитини.

Якщо все-таки мовленнєвий розвиток дітей 3 років відстає від норми, є шанси наздогнати однолітків посиленими заняттями. В 4 роки це теж можна буде зробити, але вже складніше. Для досягнення таких цілей існують різні методики.

Це цікаво! Під час діагностики отоларинголог виключає недуги, які найчастіше заважають правильному становленню мови. Це хронічний отит, аденоїди, приглухуватість.

Методики розвитку

Існують різні методики розвитку мовлення дітей 3-4 років, які батькам буде неважко освоїти самостійно. Якщо заняття не дадуть результатів протягом 3-4 місяців, варто звернутися за допомогою до фахівців.

  • Постійно розширюйте сферу спілкування свого малюка. Знайомте її з новими людьми різних вікових груп.
  • Поступово збільшуйте його словниковий запас. Вчіть з ним нове слово і закріплюйте його в лексиконі протягом декількох днів.
  • Звертайте увагу на те, як він промовляє шиплячі і свистячі звуки, тверді і м’які. Виправляйте його, якщо він вимовляє їх неправильно.
  • Говоріть з ним по-різному: тихо і голосно, швидко і повільно.
  • Читаючи казку, приділяйте увагу голосу, інтонації, тембру, виразності.
  • При будь-яких успіхи і досягнення не забувайте хвалити і заохочувати малюка.
  • Розповідайте на прогулянці про все, що бачите.
  • Постійно запитуйте про пройдений дні, почутої історії, переглянутий мультику.
  • Щодня читайте дітям скоромовки, вірші, загадки.
  • Не забувайте вправи, ігри, методики для розвитку дрібної моторики, яка безпосередньо пов’язана з промовою. Пропонуйте йому працювати з дрібними деталями (пазли, конструктор, пісок, глина, пластилін та іншими іграшками для розвитку дрібної моторики). Навчіть його зав’язувати шнурки.
  • Грайте з ним в словесні ігри «Хто говорить?», «Що де лежить?», «Це їстівне чи ні?», «Чим відрізняються предмети?», «Опиши предмет» і т. д.
  • Про здібності та соціалізації маленької особистості може багато розповісти мовленнєвий розвиток дитини 3-4 років, яке повинно відповідати певним нормам. При наявності відхилень батьки повинні вжити ряд заходів, щоб заповнити прогалини. Зробити це можливо як самостійно, так і з залученням фахівців з боку. Головне — не зупинятися і не впадати у відчай. Ті, хто націлений на результат, обов’язково досягнуть його.

    НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here