Ефективні методи розвитку творчих здібностей у дітей

39

Творчий потенціал в сучасному суспільстві дуже цінується в будь-якій професії, тому його слід розкривати в дитині якомога раніше. Багато батьки занадто зациклюються на сенсорних каналах, пам’яті, мисленні, дуже часто геть забуваючи про його уяві.

А адже, якщо своєчасно почати розвиток творчих здібностей у дитини дошкільного віку, то в подальшому йому набагато легше буде даватися процес навчання з багатьох предметів, які сьогодні вимагають креативного підходу. Та й у дорослому житті, навіть якщо малюк не стане знаменитим актором або популярним співаком, він зможе креативно підходити до вирішення багатьох завдань, які будуть вставати на його життєвому шляху. Не все залежить від природних здібностей: потрібно вміти розвинути ці здібності.

Поняття творчих здібностей

Щоб своєчасно забезпечити повноцінний розвиток творчих здібностей дітей, потрібно представляти, що це таке. Це комплексне поняття, що включає кілька складових, на яких батьки і повинні акцентувати увагу:

  • прагнення до відкриттів;
  • вміння пізнавати;
  • активність;
  • фантазія;
  • ініціативність;
  • прагнення до пізнання;
  • вміння знаходити нестандартне у звичних явищах і речах;
  • жвавість розуму;
  • уміння винаходити і відкривати;
  • свобода уяви;
  • інтуїція;
  • уміння застосовувати на практиці отримані знання, досвід;
  • відкриття та винаходи.

Зазвичай у дітей дошкільного віку бажання пізнати все нове і незвідане прокидається вже в 2-3 роки. Однак батьки не завжди серйозно ставляться до фантазій і небилиць свого малюка — і зовсім даремно. Адже саме в цьому можуть проявлятися його перші, ще не сформовані творчі здібності. Дорослі про це починають замислюватися вже ближче до школи, років 5-6, коли поїзд пішов. Так з якого ж років починати перші заняття з розвитку креативного потенціалу у дітей?

Вікові особливості

Творчі особливості особистості починають проявляти себе вже в ранньому віці. І як тільки вони будуть помічені молодими батьками, потрібно тут же підхоплювати цю естафету і починати займатися з дитиною. Інакше вчителям доводиться починати з нуля, коли у дітей не сформовані елементарні навички творчої діяльності.

Кожен період характеризується своїми особливостями в розвитку творчого потенціалу малюків:

  • 1-2 року: хто-то красиво рухається під музику, точно вловлюючи її ритм; деякі створюють власні картини; інші люблять перебувати в центрі уваги — ось і потрібно розвивати творчі здібності дітей щодо їх інтересам і природним завдаткам;
  • 3-4 роки: пік творчої активності малюків, і навіть якщо вам здається, що дитина нічим особливим не має, все одно це не привід закинути заняття — навпаки, потрібно якомога більше і частіше звертатися до вправ і ігор, що розвивають творчі здібності;
  • 5-6 років: заняття ускладнюються новими завданнями, готуючи дошкільника до подальшого процесу навчання і розвиваючи в ньому уяву, фантазію, таланти;
  • 7-8 років: молодший шкільний вік характеризується тим, що в цей час починається серйозна творча діяльність — образотворча, музична, театральна, і в кожній області дитина повинен зуміти себе проявляти, хоча домінувати буде якась одна, до якої у неї є природні задатки.

Якщо дитина починає посилено брехати, фантазувати, жити у власному вигаданому світі, батьки не повинні поспішати його лаяти і карати. Швидше за все, в такій ситуації винні самі дорослі, які втратили потрібний момент і не змогли спрямувати творчі здібності свого чада в потрібне русло, і тепер вони знаходять вихід от таким способом — через брехню. Багато батьків виправдовуються, що не мають педагогічної освіти і не знають, що робити в таких випадках. Це відмовки, тому що існують різні методи розвитку творчих здібностей дітей — досить прості і зрозумілі.

Методи

Зазвичай методи розвитку творчих здібностей використовуються на заняттях в дитячому саду, але вони цілком придатні для застосування їх в домашніх умовах. Це дозволить батькам більш повноцінно оцінити підсумкові результати.

1. Навколишній світ

  • спільне обговорення з дитиною, що відбувається навколо на вулиці, вдома, у транспорті;
  • розповіді про тварин і рослини;
  • пояснення елементарних процесів, що відбуваються довкола;
  • відповіді на всі цікаві для малюка питання: чому, як, навіщо і звідки.

2. Розвиваючі ігри

  • купуйте дітям настільні розвиваючі ігри;
  • у них має бути багато корисних, а не розважальних іграшок;
  • вони повинні відповідати їх віку;
  • мозаїки і конструктори — найоптимальніший варіант.

3. Малювання

  • дуже часто творчі здібності дитини розкриваються в образотворчій діяльності, так що у нього завжди повинні бути під рукою якісні, зручні, яскраві олівці, фарби, фломастери;
  • не шкодуйте папери на це діло;
  • ніколи не сваріть дитину за изрисованные стіни і заляпаного у фарбах одяг: можливо, це і є той самий творчий хаос;
  • спочатку вивчіть кольору, потім — познайомтеся з геометричними фігурами, покажіть, як створюється малюнок, а потім просто спостерігайте за результатами.

4. Ліплення

  • ліплення розвиває маленькі пальчики, творчі здібності дітей + до того ж дозволяє їм проявити всю їх буйну фантазію;
  • спочатку нехай це будуть прості кульки, коржі, ковбаски, колечка;
  • після цього вони почнуть самі ліпити більш складні фігури;
  • пластилін повинен бути яскравим і м’яким.

5. Читання

  • дітям потрібно читати в будь-який час дня, а не тільки вночі, причому не менше півгодини на добу, як стверджують фахівці;
  • книги повинні бути підібрані за віком та інтересами;
  • намагайтеся знайомити дитину з різними жанрами творів: казками, оповіданнями, віршами;
  • беріть дітей з собою в бібліотеку;
  • книга дарує політ фантазії і відкриває величезні можливості для дитячої уяви, розвиває творчі здібності;
  • тут же розігруйте сценки з книг, читайте за ролями, так як творчий потенціал можна виявити і через театралізовану діяльність: зазвичай цей метод подобається дітям будь-якого віку.

6. Музика

  • з дитинства давайте дитині слухати класичну музику і дитячі пісеньки;
  • співайте йому колискові як можна довше;
  • це розвиває пам’ять і образне мислення.

Розвивати творчі здібності дітей потрібно не від випадку до випадку, а скрізь і завжди. Батьки повинні створити дитині таку навколишнє середовище, яка буде сприяти його розвитку: забезпечити його інструментами (фарбами, пластиліном, конструктором тощо), хвалити за успіхи і терпіння в досягненні певних результатів. Дорослі повинні в межах розумного давати волю дитячої фантазії і не стримувати його креативної активності.